כסא בטיחות לתינוק

כיסא הבטיחות לתינוק הוא האמצעי האופטימלי והחשוב ביותר לשמירה על התינוק ברכב. הכסא מותקן במושבים אחוריים כשהוא נמצא בעמדה אחורית לנהג. החוק קובע כי פעוטות עד גיל 3 חייבים להשתמש בכסא בטיחות, כשמומלץ גם להתשמש במושב עם רצועות פנימיות עד שהילד מגיע למשקל של כ-18 ק"ג. במאמר הבא נלמד כל מה שחשוב לדעת אודות בחירת כסא בטיחות מתאים לתינוק:

טיפים לבחירת כסא בטיחות לתינוק

רכשו כסא חדש (יד 1)

כשמדובר בבטיחות של הפעוטות היקרים שלכם מומלץ לא לחסוך באמצעי כ"כ יקר לבטחונם, שיכול למנוע פציעות ואף להציל את החיים שלהם במקרה של תאונה. אי לכך, ההמלצה היא לקנות כסא בטיחות יד ראשונה ונפרט גם למה: לכסאות אלה, בדומה לאמצעי בטיחות שונים יש גם תאריך תפוגה, זאת מכיוון שכסאות אלה עשויים מספוג ופלסטיק ועקב כך הם יכולים להיחשק ולהתבלות לאחר חשיפה ארוכת טווח לחום וקור – מה שעלול לפגוע בתקינות הכסא. בנוסף, אין להשתמש בכסא בטיחות אשר עבר תאונת דרכים, ולמעשה אתם לא יכולים לדעת בודאות אם הוא עבר תאונה משמעותית או לא מלבד המילה של המוכר.

ומה אם בכל זאת החלטנו לרכוש כסא יד שניה? במקרה כזה חשוב כאמור לבדוק את תאריך התפוגה של הכסא. בנוסף, יש לוודא שהכסא הוא בעל תקן בטיחות אמריקאי או אירופאי ושלא היה עליו ריקול (כלומר תקלת ייצור שהצריכה איסוף של הכסא מחדש על ידי החברה המייצרת).

התקנה קלה

חלק חשוב ביותר בכל מה שקשור לכסא הבטיחות הוא התקנה נכונה שלו, התקנה לא נכונה למעשה תפגע מאפקט הבטיחות, הוא יהפוך לחסר ערך ועלול אף לגרום לנזק כבד יותר במקרה של תאונה. אי לכך, נוחות ההתקנה צריך להיות פרמטר מרכזי בבחירת הכסא.

חשוב לדעת כי ישנן מספר שיטות התקנה, ביניהן איזופיקס (Isofix) וקליק טייט (Click Tight) שנחשבות לקלות ונוחות יותר. היתרון בשיטות אלה שהן מאפשרות התקנה ללא שימוש בכוח ואביזרי עזר. ניתן להסתכל בסרטונים ביוטיוב כדי לקבל המחשה על קלות ההתקנה, כמו בסרטון הבא:

מעבר לכך, כדי להיות בטוחים יותר בקניה מומלץ לבצע התנסות עצמית, לחנות עם הרכב סמוך לחנות ולבקש לבצע התקנה עצמית של הכסא כך שתוכלו לראות עד כמה אתה מסתדרים עם ההתקנה.

ודאו כי הכסא מתאים לגילאים 0-4

חשוב לוודא כי הכסא שאתם קונים מתאים מגיל לידה ועד לגיל 4 לפחות, אחרת במידה ותקנו סלקל / כסא בטיחות עד לגיל שנה תצטרכו לקנות כסא נוסף לאחר מכן, רכישה מיותרת מאחר וניתן להשיג כסא בטיחות מלידה ועד גיל 4 במחיר זהה.

התאמת הכסא לדגם הרכב שלכם

אמנם כסאות הבטיחות לתינוק ניתנים להתקנה בכל רכב, אך ישנם כסאות שעשויים להתאים יותר לסוג הרכב שלכם ומאפשרים עגינה והתקנה נוחה יותר. אי לכך, יש לשים לב לסוג המושבים האחוריים, לגודל המרווחים, למבנה ולכיוון שלהם. טרם הרכישה ודאו כי הכסא מעוגן היטב (ודאו קודם בחוברת הרכב מהו המיקום האופטימלי להצבת הכסא) והוא לזז מעבר ל-2-3 ס"מ כשמנסים להזיזו לאחר ההתקנה.

בדיקות בטיחות

עגינה בטוחה ויציבות – כפי שצוין לעיל, ודאו כי הכסא מעוגן היטב ואינו זז יותר מ-2.5 בכל צד.

רצועה מהודקת היטב – ודאו כי הרצועה צמודה ומהודקת היטב לגוף התינוק, נסו "לצבוט" את החגורה, אם אתם מצליחים בצביטה לתפוס קצת מהחגורה, אם לא הצלחתם סימן שהיא מהודקת היטב.

טיפים שימושיים

קניית כסא לתינוק שזה עתה נולד בביה"ח – במדריך למדנו כי חשוב לבדוק את ההתאמה של הכסא עם התינוק, איך כיצד נעשה זאת אם אנו צריכים להוציאו מביה"ח ברכב בפעם הראשונה? במצב כזה ניתן להיעזר במשפחה וחברים שיש להם כסא בטיחות תקין ובטיחותי המתאים לגילאי 0 רק לשם הנסיעה הביתה ולאחר מכן ניתן לנסוע עם התינוק על מנת לקנות כסא שמתאים לו בצורה מושלמת. 

דאגו לבצע התאמה של כסא הבטיחות לאורך הזמן – התינוק גדל, גופו משתנה הן במשקל והן בגובה ולכן יש לבצע התאמות של הכסא לאורך הזמן. פעלו בהתאם להנחיות של חוברת ההדרכה.

הושבה עם הפנים נגד כיוון הנסיעה – דבר ידוע הוא שאת כסא הבטיחות יש למקם נגד כיוון הנסיעה, זאת חובה לעשות עד גיל שנה, אך מומלץ לעשות זאת עד גיל שנתיים.

אל תחגרו תינוק עם מעיל בכסא בטיחות – האחיזה של הרצועה מתרופפת במצב כזה, כך שהתינוק נמצא במצב של סכנה במקרה של תאונה.

הקפידו על ההנחיות! – למדו היטב כיצד להתקין את כסא הבטיחות, תרגלו זאת כמה פעמים כך שתהיו בטוחים כי התינוק שלכם יושב על כסא בטוח ויציב.

כתיבת תגובה